Keskity osaamiseen – yhteismarkkinoinnilla
Olen tehnyt yli 40 vuotta ICT-ratkaisuja asiakkaille. Niistä lähes 30 vuotta Nokia-Datalla ja Fujitsulla. Asiakkaina oli vain suuria yrityksiä. Kuitenkin niiltä vuosilta on paljon annettavaa myös pienillekin yrityksille. Jo 80-luvulla teimme automaatiota ja integraatioita eri järjestelmien välille. 90-luvulla ja sen jälkeen keskityin yhteistyöohjelmisto-ratkaisuihin. Oma termi niille oli ’tapahtumien ja asioiden hallintajärjestelmä’. Nykyään puhutaan digitalisaatiosta.
Tiedän hyvin miksi palveluita ja ratkaisuja ostettiin juuri ”meiltä”. Ostaminen on usein unohdettu asia pienissä ja keskisuurissakin yrityksissä. Siksi lähdin n. 15 vuotta sitten yrittäjäksi luomaan yhteismarkkinointi-formaattia. Onnistuneen ostamisen edellytys on tieto mitä markkinoilla on ostettavissa. Siksi tavoitteena oli luoda teille, jotka haluatte keskittyä tuottavaan tekemiseen, yhteismarkkinointialusta.
Osa yhteismarkkinointimallista on lähtöisin lapsuudesta asti. Isoisäni oli K-kauppias ja äitini on kertonut kuinka hänen isänsä haali kauppiaita yhteen. Keskusteluissa kerrottiin mitä tuotteita asiakkaat ostivat – ei koskaan mitä heille myytiin. Sen sijaan mietittiin mitä tuotteita myyntiin pitää ottaa ja kuinka paljon niitä tullaan ostamaan.
Myyntityö ja sen osaaminen on kuitenkin tärkeää. Myyjän tehtävä on tarjota ostajalle parhaiten sopiva tuote tai palvelu. Yhteismarkkinointi on tehokas keino saada ostaja ja myyjä kohtaamaan niin, että molemmat ovat tyytyväisiä ostopäätökseen.
Yhteismarkkinointi tulee korostumaan, koska tietotulvasta on pakko erottautua. Yhdessä se on tehokasta ja kannattavaa. Se on ikään kuin markkinoinnin vakuutustoimintaa. Hyvän ammattimaisen markkinointisisällön tarve on yhä tärkeämpää. Sisällön yhteishankinta on oleellinen osa yhteismarkkinointia.
Markkinoinnilla kerrotaan faktoin ja mielikuvin, mitä on ostettavissa. Myyjä auttaa asiakasta ostamaan sopivimman tuotteen tai palvelun.