Kukoistavimmat ihmiset, jotka ovat oman alansa huippuja, ovat energisiä niin elämässään, työssään kuin ihmissuhteissaan. He tekevät päivittäin työtä ylläpitääkseen ja nostaakseen omaa energiatasoaan, koska se on elinehto terveelle, hyvinvoivalle ja kukoistavalle elämälle. Nämä ihmiset ovat ottaneet täyden vastuun siitä, millaista energiaa tuntevat ja heijastavat ympäristöönsä päivittäin.

Kuvaan tässä tekstissä kolmen näkökulman kautta, miten jokainen voi oppia ottamaan haltuun oman energiatasonsa elämäntilanteesta, ammatista ja toimialasta riippumatta.

Kolme tasoa

Vaikutamme omaan energiaamme kolmen tason kautta: kehon, mielen ja sydämen (tuntemisen). Energia ei siis liity pelkästään syömiseen ja nukkumiseen, vaikka ne ovatkin tärkeä osa kokonaisuutta. Ihmistä voi verrata energialaitokseen, joka synnyttää ja siirtää energiaa paikasta toiseen. Energialaitokseen ei kuitenkaan yhtäkkiä tipahda jostain energiaa, vaan sitä täytyy tuottaa säännöllisesti. Sama pätee ihmiseen.

Kehon energiataso sisältää esimerkiksi ravitsemuksen, unen, liikkumisen ja nukkumisen. Mielen energiataso sisältää esimerkiksi sisäisen tuomarin, ajattelumallit ja unelmoinnin. Sydämen energiataso sisältää esimerkiksi pelosta luopumisen, rohkeuden valjastamisen ja merkityksellisyyden kokemisen. Kyse on keskinäisen tasapainon löytämisestä, jolloin jokainen alue toimii optimaalisella tasolla vahvistaen toinen toistaan.

Mullistava merkitys

On tutkittu, että niin pienten kuin suurtenkin yritysten toimitusjohtajat käyttävät energiaa suunnilleen yhtä paljon kuin amerikkalaisen jalkapallon pelinrakentajat. Tätä on syytä sulatella hetki! Silti monet ihmiset, yrittäjät ja yritysjohtajat eivät pidä huolta kokonaisvaltaisesta energiastaan yhtä sitoutuneesti kuin pelinrakentajat, vaikka energiatason kulutus sekä työn ja elämän vaatimukset ovat samaa luokkaa.

Kuvittele esimerkiksi, että sinulla on kirkas visio, osaat tehdä oikeita asioita, olet rohkea ja haastat itseäsi, luot ihmissuhteita ja vaikutat toisiin, mutta jos energiatasosi on matala, tyydyt vain toteamaan, että olet niin väsynyt, ettet jaksa tehdä asiaa tai jopa vähättelet sen merkitystä. Eteneminen loppuu siihen paikkaan tai tekeminen ei edes ehdi alkaa.

Pysyvän korkeamman energiatason myötä käsittelemme stressiä paremmin, ennaltaehkäisemme sairauksien syntymistä, olemme sinnikkäämpiä, saamme aikaan oikeita asioita, tulemme paremmin toimeen ihmisten kanssa, palaudumme nopeasti vastoinkäymisistä ja pystymme keskittymään ja tekemään päätöksiä tehokkaasti.

Kohti pysyvää muutosta

Moni meistä kärsii päivittäin matalasta energiatasosta ja haluaisi parantaa omaa hyvinvointiaan ja terveyttään. Haluamme tuntea olomme paremmaksi ja energisemmäksi. Usein heräämme tähän vasta esimerkiksi vakavan sairastumien myötä, jolloin meidän on pakko ryhtyä parantamaan energiatasoamme. Älä kuitenkaan odota liian kauan oppiaksesi ja soveltaaksesi tapoja, jotka vaikuttavat myönteisesti kokonaisvaltaiseen energiasoosi.

Anna itsellesi lahja ja keskity tästä päivästä alkaen vuoden ajan kolmeen energia-alueeseen, joiden avulla voit parantaa terveyttä ja hyvinvointia pysyvästi. Perehdy kehon energia-alueen edistämiseen ravitsemuksen, nukkumisen ja liikkumisen avulla ja hyödynnä esimerkiksi ravitsemusvalmentajaa tai personal traineria. Syvenny mielen ja tunteiden hyvinvointiin vaikkapa valmentajan, psykoterapeutin ja tunnevyöhyketerapeutin avulla.

Matka ei ole välttämättä helppo eikä mukava. Tämä ei silti tarkoita, että itseä pitäisi armotta piiskata eteenpäin. Päinvastoin. Tarkoitus on tietoisesti kulkea pienin askelin kohti seuraavaa, omannäköistä energiatasoa. Matkalla opit tärkeitä uusia tapoja ja saat ideoita, jotka jäävät elämään osaksi sinua, vaikka et edes kulkisi loppuun täyttä vuotta. Pienetkin muutokset voivat johtaa uskomattomiin tuloksiin.


****

Kirjoittaja on BusinessRakentamon asiantuntija Mikko Pahkasalo. Katso Mikon esittely sivuiltamme!

Mikko Pahkasalo
Sisäisen kukoistuksen asiantuntija
No Limit
050-301 3853
mikko@noulimit.fi
https://mikko.mykajabi.com/

#energia #rutiinit #muutos #hyvinvointi #kukoistus #tasapaino
Piditkö artikkelista? Jaa se myös muille...
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Muita helmiä blogistamme