Vaikka joskus kiireen keskellä usein toivoo muuta, fakta kuitenkin on, että ulkoinen toimintaympäristömme ei koskaan pysähdy paikalleen eikä se ole saumattomasti sovitettavissa yrityksen oman suunnittelu- ja kehitystyön aikatauluun. Joillekin yrityksille tämä koronaviruksen aiheuttama kriisi on voinut olla jopa se sysäys, jota toiminta on jo pitkään kaivannut, sillä joskus vasta pakon edessä voidaan löytää uusia mahdollisuuksia, vahvistaa nykyisiä toimintatapoja tai jopa muuttaa kokonaisia toimintamalleja. Samalla, kun koronaviruksen aiheuttama kriisi on vienyt useat yritykset nopeasti täysin uuteen tilanteeseen, on se tehnyt saman myös kuluttajille. Korona-aika on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä monella tapaa ja nyt jos koskaan on tärkeä ymmärtää, miten muutos voi olla myös mahdollisuus sekä muokattava omat tuotteet ja palvelut vastaamaan kuluttajien tämänhetkistä tarvetta. Kuluttajan uusi normaali on jo täällä Kuluttajat ostavat yhä enemmän tuotteita sekä palveluita verkkokaupan kautta ja viettävät enemmän aikaa kotona, jolloin kotona myös valmistetaan enemmän ruokaa tai sitä halutaan tilata sinne kätevästi. Myös työn tekeminen on siirtynyt kotiin ja sen seurauksena etätyöhön tarkoitettujen tuotteiden tarve on kasvussa. Kotia kunnostetaan innokkaasti ja kuntoilukin onnistuu kotoa käsin erilaisten verkkoportaalien avulla. Myös matkustaminen keskittyy suurelta osin kotimaahan. Tähän kuluttajan uuteen normaaliin on kannattavaa kehittää tuotteita, palveluita ja toimintamalleja, jotka ovat kuluttajalle kiinnostavia – niin nyt, kuin myös tulevaisuudessa. Keskeistä kehittämistyössä on aina ymmärtää, mikä on kuluttajalle tärkeää ja merkityksellistä. Tässä apuna kannattaa hyödyntää vaikka Kamon Kuluttajaraatia, jonka avulla voidaan hyvin käytännönläheisesti ja kustannustehokkaasti selvittää, mitä kuluttaja miettii tuotteestasi tai palveluistasi ja millaisia muutoksia hän niihin kaipaa. Kun yrittäjän arkinen aherrus ottaa erityisesti tässä muuttuneessa tilanteessa otteen, eikä kehittämiseen tunnu löytyvän sitä ”oikeaa hetkeä”, on hyvä muistaa, että kehittämisen tueksi on tarjolla myös apua, joka kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Yritys voi hyödyntää esimerkiksi ELY kehittämispalvelua, jonka avulla voi hankkia osaajan käyttöönsä erittäin kohtuullisin kustannuksin. Palvelu on tarkoitettu toimintaansa vakiintuneille pk-yrityksille, joiden tavoitteena on kehittyä suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Lisää tietoa palvelusta löydät ELY-keskuksen sivuilta täältä. Kehitys antaa etulyöntiaseman tulevaisuudessa On väistämätöntä, että aktiiviset ja kehityshaluiset yritykset ovat tulevaisuudessa etulyöntiasemassa. Kaiken tämän myllerryksen jälkeen maailma ei enää palaa samaan pisteeseen, jossa se oli ennen koronaa. Uudessa normaalissa saman vanhan kaavan mukaan toimivat yritykset voivat  tulevaisuudessa olla erittäin isojenkin haasteiden edessä. Kamon voi toimia apuna kehitystyön eri vaiheissa innovoinnista lanseeraukseen. Olemme toteuttaneet lukuisia tuotteistamis- ja markkinointiprojekteja ja saat meiltä avuksi vahvaa kokemusta ja osaamista, joiden avulla pääset onnistuneesti ja tehokkaasti eteenpäin. Hyvää kesää! Terveisin, Monica Jalonen
tuotteistaminen, uudistuminen, liiketoiminnan kehittäminen, markkinointi, kuluttajaymmärrys, myynti

Muita helmiä blogistamme